Η αντιμετώπιση της απώλειας

Το πένθος είναι η φυσιολογική αντίδραση μετά από μια απώλεια. Τα συναισθήματα που βιώνουμε μετά από μια σημαντική απώλεια είναι η θλίψη, ο θυμός, οι ενοχές και ο φόβος. Τα στάδια του πένθους μετά από μια απώλεια, που όμως δεν είναι απαραίτητο ότι περνούν όλοι οι άνθρωποι, είναι η άρνηση, ο θυμός, η διαπραγμάτευση, η θλίψη και η αποδοχή. Η πιο οδυνηρή μορφή του πένθους βιώνεται μετά από το θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου. Άλλες απώλειες που οδηγούν στο πένθος καθιστούν ο χωρισμός, η αρρώστια, η απώλεια εργασίας, η αποβολή καθώς και καθετί σημαντικό που ένας άνθρωπος αισθάνεται ότι χάνει από την καθημερινότητα του μέχρι τώρα.
-Είναι απαραίτητο να εκφράσετε τα συναισθήματα σας μετά από την απώλεια ώστε να επέλθει η αποδοχή του γεγονότος. Να εκφράσετε τον πόνο της απώλειας όποτε και για όσο εσείς νιώθετε ότι το έχετε ανάγκη. Η αποφυγή των δυσάρεστων συναισθημάτων πιθανόν να παρατείνει το πένθος και να οδηγήσει σε ψυχικές ή σωματικές επιπλοκές. Κανείς δεν μπορεί να σας πει πότε ‘πρέπει’ να ξεπεράσετε το γεγονός.
-Είναι φυσιολογικό να παρουσιάζονται διακυμάνσεις στα συναισθήματα σας. Η λύπη, ο θυμός αλλά και η χαρά συνήθως εναλλάσσονται όταν ένας άνθρωπος πενθεί.
-Στραφείτε σε φίλους και συγγενείς. Η απομόνωση καθιστά ένδειξη εμποδίων στην υγιή αντιμετώπιση της απώλειας. Πολλοί άνθρωποι πιθανόν να μην γνωρίζουν πώς να σας βοηθήσουν ή μπορεί να μην θέλουν να σας ενοχλήσουν. Προσεγγίστε τους, εκφράστε τις ανάγκες σας και προσπαθήστε να υιοθετήσετε θετική στάση απέναντι σε μια βόλτα στη φύση ή σε ένα μεσημεριανό γεύμα με κάποιο φίλο.
-Αντλήστε δύναμη από την πίστη σας. Η προσευχή, οι τελετουργίες, η κοινωνικοποίηση είναι στοιχεία που θα σας υποστηρίξουν στην αντιμετώπιση της απώλειας.
-Εκφράστε τα συναισθήματα σας με δημιουργικούς τρόπους: γράψτε για όλα αυτά που σκέπτεστε και αισθάνεστε, ασχοληθείτε με την τέχνη, ξεκινήστε μαθήματα σε τομείς που σας ενδιαφέρουν. Η λογοτεχνία και η ποίηση επίσης αποτελούν διέξοδο σε δύσκολες στιγμές.
-Προσπαθήστε να προγραμματίσετε τι πρόκειται να κάνετε τις επόμενες ημέρες. Σημειώστε σε ένα ημερολόγιο πότε θα κάνετε μια βόλτα ή πότε θα επισκεφθείτε ένα μέρος που δεν έχετε ξαναπάει. Όταν γνωρίζετε τι πρόκειται να συμβεί την επόμενη ημέρα γίνεται πιο εύκολο να δείτε το αύριο.
Οι σημαντικές ημερομηνίες που αφορούν την απώλεια είναι συνήθως συναισθηματικά φορτισμένες. Προετοιμάστε τον εαυτό σας και τους ανθρώπους γύρω σας για τον τρόπο που νιώθετε ότι θέλετε να περάσετε αυτές τις ημέρες.
Ένας ειδικός μπορεί να σας υποστηρίξει στη διαχείριση των έντονων συναισθημάτων του πένθους μετά από την απώλεια.

MSc Χριστίνα Χελιώτη
Ψυχολόγος / Ψυχοθεραπεύτρια

Be Sociable, Share!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

16 − three =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>