Ο έλεγχος του θυμού

Η έκφραση του θυμού είναι βασική προϋπόθεση για τη διατήρηση τόσο της ψυχικής όσο και της σωματικής μας υγείας. Οι άνθρωποι χειρίζονται συνειδητά ή ασυνείδητα το θυμό τους με διάφορους τρόπους: τον εκφράζουν με υγιή τρόπο, τον καταπιέζουν ή τον απωθούν, τον εκτονώνουν με το σαρκασμό τους ή τον εκφράζουν με επιθετική συμπεριφορά. Όταν χάνεται ο έλεγχος του θυμού ακολουθούν καταστροφικές συνέπειες στον επαγγελματικό τομέα, τις προσωπικές σχέσεις και την ποιότητα ζωής μας εν γένει.

Εάν νιώθετε ότι κάποιες φορές σας κυριεύει ο θυμός:
-Παρατηρήστε τον εαυτό σας την επόμενη φορά που θα νιώσετε ότι ο θυμός ξυπνά μέσα σας. Πριν φθάσετε στο σημείο να μην ελέγχετε τον εαυτό σας κάντε ένα διάλειμμα. Αλλάξτε δωμάτιο, πάρτε βαθιές ανάσες, μετρήστε μέχρι το δέκα, εάν σας βοηθά επαναλάβετε τα λόγια ‘χαλάρωσε’, ‘ηρέμησε’ ή φανταστείτε ότι βρίσκεστε σε ένα αγαπημένο τοπίο στην εξοχή.

Αντικαταστήστε τις δραματοποιημένες σκέψεις που γεννά ο έντονος θυμός. Για παράδειγμα αντί να σκέφτεστε «όλα καταστράφηκαν τώρα, σε εμένα μόνο συμβαίνουν αυτά» πείτε «έχω θυμώσει τώρα, όμως δεν είναι το τέλος του κόσμου, οι δυσκολίες προκύπτουν στη ζωή όλων».

– Οι άνθρωποι που θυμώνουν συχνά τείνουν να απαιτούν τα πράγματα να γίνονται όπως θέλουν. Εάν λοιπόν αντικατασταθεί η ‘απαίτηση’ με την ‘προτίμηση’ να γίνει κάτι μειώνεται η ένταση του θυμού. Πείτε στον εαυτό σας ‘θα ήθελα να γίνουν έτσι τα πράγματα’ και όχι ‘απαιτώ να γίνουν έτσι’.

– Όταν θα έχει ανακτηθεί ο έλεγχος των συναισθημάτων σας εκφράστε αυτό που νιώθετε χρησιμοποιώντας την έκφραση «Αισθάνομαι….όταν.…». Εάν για παράδειγμα θυμώσατε με το συνάδελφο σας που έφυγε νωρίτερα και σας άφησε όλη τη δουλειά μπορείτε να πείτε «Αισθάνομαι ότι δεν έλαβες υπόψη σου τις ανάγκες μου όταν έφυγες χωρίς να βοηθήσεις».

– Προσπαθήστε να δείτε τα πράγματα από την πλευρά του άλλου. Μήπως δεν είναι τόσο παράλογη η συμπεριφορά του; Ποιο συναίσθημα του τον οδήγησε σε αυτή τη στάση;

– Κάποιες φορές η αίσθηση ότι είμαστε παγιδευμένοι στις υποχρεώσεις της καθημερινότητας μπορεί να εντείνει το θυμό μας. Φροντίστε να εξασφαλίσετε το δικό σας χρόνο στην καθημερινότητα σας ώστε να αντιμετωπίζετε τις καταστάσεις με περισσότερη ψυχραιμία.

– Να θυμάστε ότι δεν έχουν όλα τα προβλήματα άμεση και εύκολη λύση. Δεχθείτε ότι κάποιες φορές θα χρειαστεί να επικεντρωθείτε στον τρόπο που θα αντιμετωπίσετε καλύτερα την παρούσα κατάσταση και όχι στον τρόπο που θα λύσετε το πρόβλημα. Δεν έχει νόημα να τιμωρείτε τον εαυτό σας επειδή δεν μπορείτε να βρείτε τώρα λύση.

– Επιστρατεύστε το χιούμορ σας. Είναι γεγονός ότι σε καταστάσεις κατά τις οποίες νιώθετε ότι χάνετε τον έλεγχο το χιούμορ θα σας βοηθήσει να αποφορτιστείτε. Όταν θα έχετε ηρεμήσει μπορείτε να αντιμετωπίσετε πλέον με ψυχραιμία την κατάσταση. Προσέξτε όμως να μην αποφύγετε τα συναισθήματα θυμού απλώς γελώντας με όσα συμβαίνουν. Επίσης να θυμάστε ότι ο σαρκασμός είναι μια μη υγιής εκδήλωση καταπιεσμένου θυμού.

Αποφύγετε τα ερεθίσματα που σας φορτίζουν. Εάν μια συγκεκριμένη διαδρομή με το αυτοκίνητο σας οδηγεί στα όρια σας, βρείτε έναν άλλο τρόπο να φθάνετε στη δουλειά σας.
Εάν νιώθετε ότι ο θυμός σας έχει αντίκτυπο σε σημαντικές πτυχές της ζωής σας ένας ειδικός μπορεί να σας υποστηρίξει στην αποτελεσματική διαχείριση του.

MSc Χριστίνα Χελιώτη
Ψυχολόγος / Ψυχοθεραπεύτρια

Be Sociable, Share!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 + three =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>